![]() |
© www.kirja.fi |
Olen
aina pitänyt Paul Austerin teoksista, eikä aluksi tiiliskiveltä
vaikuttanut Illuusioiden kirja tuottanut pettymystä. Auster on
saanut yhteen tarinaan kaksi eri tasoa, eri syvyyttä, jotka eri
tyyleillään jakavat kirjan kuin useampaan ulottuvuuteen. Teos
kertoo vaimonsa ja molemmat lapsensa lento-onnettomuudessa
menettäneestä miehestä sekä hänen työstään unohdetun
elokuvataiteilijan elämän tutkijana.
Syvimmiltään kirja on
professori David Zimmerin selviytymistarina. Teoksen alussa hän on
vaipumassa epätoivoon, sillä ei pysty jatkamaan elämää
kohtaamansa tragedian jälkeen. Zimmer kuitenkin löytää
merkityksen elämälleen ryhtyessään tutkimaan kuolleeksi luullun
Hector Mannin unohdettuja elokuvia. Zimmerillä on rajattomasti
rahaa, joille hän on nyt löytänyt merkityksen; hän matkustaa
ympäri maailmaa Mannin elokuvien perässä.
Auster kertoo
tarinaa tarinassa kuvaillessaan professori Zimmerin ajatuksia ja
tulkintoja vanhoista filmeistä. Teos vaikuttaa ajoittain
elämänkerralta tai tositarinalta, ja välillä unohtaakin, että
kirjan kertomat elokuvat ovat täysin fiktionaalisia, aivan kuten
Zimmerin elämäkin. Auster kirjoittaa terävästi ja osuvasti.
Kaikki, mitä hän on teokseensa sijoittanut, on oikealla paikallaan.
Kirjassa ei ole mitään liikaa; vaikka elokuvaselostuksetkin
vaikuttavat pitkiltä ja pitkäveteisiltäkin, niihin uppoaa
hetkessä.
Teoksessa päähenkilö kohtaa pelkonsa ja toteuttaa
toiveensa, syventyy masennukseen, mutta löytää siitä elämälleen
tarkoituksen. Kirjassa ristiriitaisetkin tunteet kulkevat käsi
kädessä ja niiden kuvaukset ovat inhimillisiä ja jopa pelottavan
aitoja – pysähdyin jopa miettimään, olisivatkohan kirjan
tapahtumat saaneet syntynsä Austerin omasta elämästä?
Yritin
etsiä kirjasta suosikkikohtaani, mutta en voinut osoittaa vain yhtä
kohtaa, mikä jätti minuun lähtemättömän vaikutuksen. Kirjan
lopussa ympyrä lähes sulkeutuu professori Zimmerin kyetessä
ylittämään pelkonsa, mutta välittömästi palatessaan kotiinsa ja
viinakaapille. Teoksesta ei voisi muuttaa mitään, sillä ilman
pienintäkään osaansa se ei enää olisi professori Zimmerin
epätäydellisyydessään täydellinen selviytymistarina.
”Se
oli elämäni huikeimpia, riemasuttavimpia hetkiä. Olin puoli
askelta todellisuuden edellä, tuuman tai pari ruumiini rajojen
ulkopuolella, ja kun tapahtui juuri niin kuin olin aavistanutkin,
ihoni tuntui muuttuneen läpinäkyväksi. En oikeastaan enää vienyt
tiaa vaan sulauduin siihen. Se mikä oli ympärilläni oli myös
sisälläni, ja minun tarvitsi vain katsoa itseäni niin näin koko
maailman.”
No comments:
Post a Comment